Ontdek het gemak van selfservice

Vrouw lacht met boek en koffie in haar hand

Tijdens de selfservice-uren kun je zelfstandig boeken lenen, verlengen en terugbrengen. Én je bent van harte welkom voor een kop koffie, om een krantje te lezen, om te studeren en om gebruik te maken van de computers en printers. Er zijn mogelijk wel medewerkers aanwezig, maar zij zijn bezig met andere werkzaamheden. Zij zijn dan beperkt beschikbaar voor hulp en advies. Probeer de selfservice een keer uit en ontdek het gemak.

Open voor lenen, lezen en ontmoeten

Hieronder staan de selfservice-uren. Heb je een vraag tijdens selfservice-uren bekijk dan de veelgestelde vragen.

Selfservice in Voorschoten - per 1 april 2024

Donderdag: 10.00 - 13.00
Vrijdag: 10.00 - 13.00

Selfservice in Wassenaar - per 1 april 2024

Woensdag: 19.00 - 20.00
Donderdag: 10.00 - 13.00
Vrijdag: 10.00 - 13.00

Hier vind je alle openingstijden van de bibliotheek.


Ga voorbereid naar de bibliotheek

Man leest boek in bibliotheek

Boeken en tijdschriften lenen, verlengen en terugbrengen is tijdens de selfservice-uren alleen mogelijk met een geldige bibliotheekpas. Neem je pas dus altijd mee naar de bibliotheek. Ben je jouw pas kwijt, neem dan contact met ons op. Bij de veelgestelde vragen staat hier meer informatie over. Wil je in de bibliotheek printen, kopiëren of een kop koffie of thee kopen dan is een betaalpas nodig. Je kunt ook een bedrag op je bibliotheekpas laden en daarmee betalen.

Op je computer via Mijn Bibliotheek en op je smartphone in de Wise-app is het heel gemakkelijk om boeken te reserveren en te verlengen. Gereserveerde boeken zijn tijdens alle openingstijden op te halen met een geldige bibliotheekpas. Wil je weten hoe dit werkt, bekijk de veelgestelde vragen.


  • Selfservice nieuwsbericht

  • Openingstijden

  • Veelgestelde vragen


We horen graag van je

Maak je al gebruik van selfservice en wil je jouw ervaringen delen, stuur ons dan een email. Ben je na 1 april in de bibliotheek geweest tijdens de selfservice-uren, dan horen we ook graag wat je ervan vindt.

Deel je ervaringen met selfservice


Waarom selfservice?

Bibliotheek Voorschoten-Wassenaar zet in op zelfstandigheid en gemak voor bezoekers. De focus op gemak past beter bij onze filosofie. De bibliotheek is dé plek waar iedereen elkaar kan ontmoeten, kennis kan halen en brengen en mee kan doen aan activiteiten.

Ruimere openingstijden
Door de economische ontwikkelingen zijn de huidige fullservice-openingstijden steeds verder onder druk komen te staan. Selfservice biedt de mogelijkheid om in de komende jaren ruimere openingstijden in te voeren. Veel andere bibliotheken gingen ons hierin al voor.

“Niet voor niets stellen wij gemak voor alle bezoekers centraal in onze strategie. De bibliotheek is een laagdrempelige plek in het dorp waar iedereen naartoe kan komen en mee kan doen. Dit is een onmisbaar onderdeel in de maatschappij. Met deze stap wordt het in de toekomst ook mogelijk om vaker open te zijn voor onze klanten en bezoekers.”

— Directeur-bestuurder Esther Habers